logo 2021          



POLSKIE ZRZESZENIE INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW SANITARNYCH

         

ODDZIAŁ KATOWICE 

40-026 Katowice, ul. Podgórna 4
tel. kom. 501-810-149
tel./fax (032) 256 35 32
e-mail:pzits@pzits.com.pl

                                         

ROK ZAŁOŻENIA 1919

NIP 526-000-16-19
Regon 000671473
Konto ING Bank Śląski S.A. w Katowicach
98 1050 1214 1000 0090 3031 9074

logo mobilne  



PZITS

 
 
 


MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA

 

poinformowało, że od 1 września rozpoczęły się konsultacje publiczne dwóch ustaw towarzyszących Kodeksowi urbanistyczno-budowlanemu, przygotowanych jako element spójnej reformy procesu gospodarowania przestrzenią.

 

1. Ustawa o organach administracji

  

inwestycyjnej i nadzoru budowlanego.

 

Porządkuje ona strukturę i sposób funkcjonowania organów odpowiedzialnych obecnie m.in. za wydawanie pozwoleń na budowę oraz interwencje w przypadku wykrycia samowoli budowlanych.

Podstawowymi organami administracji inwestycyjnej pozostaną, tak jak obecnie, starosta i wojewoda, zaś organem odwoławczym od decyzji wojewody stanie się Minister Infrastruktury i Budownictwa.

Projekt pozostawia dotychczasową strukturę i właściwość miejscową organów nadzoru budowlanego. Nie oznacza to rezygnacji z zapowiadanego wcześniej przekształcenia 377 powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego w ok. 100 inspektorów okręgowych.

Tak dużą reformę Ministerstwo planuje jednak odpowiednio przygotować, w szczególności pod względem organizacyjnym i finansowym, dlatego będzie ona wprowadzana stopniowo.

 

2. Ustawa o architektach,

inżynierach budownictwa oraz

urbanistach

 

Porządkuje status prawny trzech najważniejszych zawodów w procesie gospodarowania przestrzenią i realizacji inwestycji. W zakresie architektów i inżynierów budownictwa ustawa utrzymuje najważniejsze regulacje, obowiązujące od 2000 r., wprowadzając jednak szereg zmian będących w dużej części odpowiedzią na postulaty środowisk zawodowych.

Ustawa zakłada m.in. wprowadzenie jednej odpowiedzialności dyscyplinarnej członków samorządów architektów i inżynierów budownictwa wykonujących zawód architekta i zawód inżyniera budownictwa, w miejsce obecnie obowiązujących:

 - odpowiedzialności zawodowej w budownictwie - uregulowanej w ustawie z 7 lipca 1994 r        - Prawo budowlane oraz
 - odpowiedzialności dyscyplinarnej członków samorządów zawodowych architektów oraz          inżynierów budownictwa uregulowanie w ustawie z 15 grudnia 2000 r. o samorządach        zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa.


Ustawa przywraca regulowany charakter zawodu urbanisty, jednak w inny sposób niż regulacje prawne obowiązujące przed 2014 r.

Nie zakłada się przywrócenia izby urbanistów, w to miejsce proponując wprowadzenie egzaminu państwowego skutkującego wpisem do rejestru urbanistów, który uprawniać będzie do wykonywania zawodu.

Wykonywanie zawodu wiązać się będzie z obowiązkiem stałego podnoszenia kwalifikacji oraz etycznego postępowania. Przy Ministrze Infrastruktury i Budownictwa będzie działać również organ orzekający o odpowiedzialności dyscyplinarnej urbanistów.

 

Z projektami ustaw można zapoznać się na stronach Rządowego Centrum Legislacji w zakładce „Rządowy Proces Legislacyjny”.

Uwagi w ramach konsultacji publicznych można zgłaszać m.in. na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w terminach:

 - ustawa o organach administracji inwestycyjnej i nadzoru budowlanego - do 15.09.2017 r.
 - ustawa o architektach, inżynierach budownictwa oraz urbanistach - do 22.09.2017 r.


Zachęcamy do wyrażenia opinii na temat projektowanych regulacji.

 

Uwagi można przesyłać na adres podany powyżej
lub na adres emailowy PZITS Katowice: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

PRAWO WODNE

 

23 sierpnia w Dzienniku Ustaw opublikowana została ustawa z 20.07.2017 r. - Prawo wodne.

Wejdzie w życie z początkiem 2018 r., choć niektóre jej zapisy dotyczące ochrony wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych, już zaczęły obowiązywać.


Nowości wprowadzane przez ustawę z 20 lipca br. to m.in.:
1. powstanie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – scentralizowanego podmiotu właściwego w sprawach gospodarki wodnej,

2. zgoda wodnoprawna,

3. opłaty za usługi wodne.

 

Nowe Prawo wodne to obszerny akt liczący 574 artykuły.

 

Ustawa z 20.07.2017 r. – Prawo wodne (Dz.U. poz. 1566) zastąpi obowiązującą ustawę z 18.07.2011 r. – Prawo wodne (Dz.U. z 2017 r. poz. 1121), która reguluje gospodarowanie wodami, w tym kształtowanie i ochronę zasobów wodnych, korzystanie z wód oraz zarządzanie zasobami wodnymi, sprawy własności wód oraz gruntów pokrytych wodami, a także zasady gospodarowania tymi składnikami w odniesieniu do majątku Skarbu Państwa.


Jak wskazano w trakcie prac nad nową ustawą, zasadność opracowania nowego aktu normatywnego podyktowana jest koniecznością stworzenia nowego, efektywnego systemu finansowania gospodarki wodnej oraz bodźców finansowych kształtujących potrzeby wodne społeczeństwa i gospodarki, opartych na odpłatności za usługi wodne przekraczające zakres zwykłego lub powszechnego korzystania z wód.

Regulacja taka stanowić ma warunek korzystania ze środków pochodzących z programów operacyjnych Unii Europejskiej na lata 2014-2020, który zostanie spełniony w wyniku pełnej implementacji dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 23.10.2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

 

Ponadto, w celu realizacji dyrektywy Rady 91/676/EWG z 12.12.1991 r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego, ustawa zawiera przepisy zobowiązujące gospodarstwa rolne, pod rygorem nałożenia opłaty, do określonych działań związanych z przechowywaniem nawozów naturalnych, prowadzenia dokumentacji w tym zakresie oraz realizacji programu działań dotyczących środków i sposobów postępowania w zakresie praktyki rolniczej związanej z procesami nawożenia w gospodarstwach rolnych. W celu zmniejszenia zanieczyszczenia wód azotanami, minister właściwy do spraw gospodarki wodnej w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa opracowuje program działań.

Ustawa dokonuje zmiany systemu zarządzania zasobami wodnymi, przewidując zastąpienie dotychczasowych organów właściwych w sprawach gospodarki wodnej jednym podmiotem, jakim ma być Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, zwane dalej „Wody Polskie”.

Podmiot ten ma realizować politykę zlewniową gospodarowania wodami na każdym poziomie zlewni, regionu wodnego oraz dorzecza.

 

Ustawa reguluje także kwestie zgody wodnoprawnej, która jest udzielana przez wydanie pozwolenia wodnoprawnego, przyjęcie zgłoszenia wodnoprawnego, wydanie oceny wodnoprawnej, określając zakres przedmiotowy każdej z wymienionych czynności, wraz z trybem ubiegania się o pozwolenie wodnoprawne oraz wymogami poszczególnych operatów wodnoprawnych.

Za zgodę wodnoprawną ustawa uznaje również wydanie decyzji w przedmiocie zwolnienia z niektórych zakazów obowiązujących na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, związanych z ruchem pojazdów po wodach powierzchniowych oraz gruntach pokrytych wodami lub związanych z ochroną wałów przeciwpowodziowych.

 

Przepisy działu X zawierają regulacje dotyczące spółek wodnych i związków wałowych, które zasadniczo utrzymując w mocy dotychczasowe rozwiązania, nieznacznie je modyfikują.

 

Jedną z istotnych modyfikacji obowiązujących dotychczas regulacji ustawy z 18.07.2011 r. – Prawo wodne są przepisy określające gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa, zawarte w dziale VI ustawy. W świetle przyjętych rozwiązań, prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa będą wykonywać:

Wody Polskie – w stosunku do śródlądowych wód płynących oraz wód podziemnych, z wyłączeniem śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym;

minister właściwy do spraw gospodarki morskiej – w stosunku do wód morza terytorialnego oraz morskich wód wewnętrznych;

minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej – w stosunku do śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym.

Zgodnie z przepisem przejściowym, wprowadzenie opłat za usługi wodne nie może stanowić podstawy do zmiany taryf, o których mowa w przepisach ustawy z 7.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, określonych na rok 2018 oraz rok 2019.

Ustawa wejdzie w życie z dniem 1.01.2018 r., z wyjątkiem m.in. przepisów dotyczących ochrony wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych, wprowadzających zmiany w ustawie z 7.06.2011 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz umożliwiających Prezesowi Rady Ministrów, w celu wykonania przepisów ustawy, przeniesienie planowanych dochodów i wydatków budżetowych. Przepisy te weszły w życie z dniem 24.08.2017 r.

 

Z dniem 31.12.2017 r. mają wejść w życie przepisy, w myśl których Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej podpisują protokoły zdawczo-odbiorcze dotyczące przejęcia przez tego ministra uprawnień właścicielskich do składników mienia ruchomego o szczególnym znaczeniu transportowym.

 

Z kolei z dniem 1.01.2020 r. mają wejść w życie przepisy, które określają górne jednostkowe stawki opłat za określone usługi wodne.

Ustawa z 20.07.2017 r. – Prawo wodne (Dz.U. poz. 1566)

Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska

 

RYNEK INSTALACYJNY udostępnia bezpłatny e-book, w którym poruszane są zagadnienia związane z projektowaniem przegród budynku według nowych wymagań cieplno-wilgotnościowych.


Prezentuje unikalny zbiór obejmujący szereg tematów związanych z projektowaniem przegród budynku według obowiązujących wymagań cieplno-wilgotnościowych - dotyczą one izolacyjności ścian, dachów, podłóg i okien.
W e-booku udostępniono bezpłatnie treści, które na stronie RYNKU INSTALACYJNEGO są dostępne odpłatnie.


Mimo że Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, obowiązuje już ponad 3 lata, nadal nie wszystkie obiekty są projektowane zgodnie z określonymi w przepisach zaostrzonymi wymaganiami izolacyjności cieplnej dla przegród zewnętrznych budynków.


Wraz z początkiem bieżącego roku weszły w życie jeszcze bardziej rygorystyczne przepisy w zakresie tego parametru, kolejne zmiany czekają nas w 2021 r.

 

W związku z tym niezwykle ważne jest, aby już na etapie projektowania dokonać szczegółowych obliczeń, które będą podstawą wyboru odpowiednich technologii i materiałów izolacyjnych.
W zebranych artykułach omawiane są przepisy w kontekście projektowania przegród budynku - ścian, podłóg i dachów.

Zaprezentowano też rozwiązania i materiały, których zastosowanie pozwoli uzyskać niższe wartości współczynnika przenikania ciepła, aby spełnić obowiązujące wymagania i poprawić efektywność energetyczną budynków.

E-book dostępny jest pod następującycm linkiem:

www.rynekinstalacyjny.pl

 

 

Studzienka rewizyjna kanalizacyjna – głębokość posadowienia

 

Studzienka rewizyjna kanalizacyjna jest bardzo istotnym elementem kanalizacji. Dlatego powinno się jej poświęcić sporo uwagi na etapie doboru jak i wykonawstwa (nie wspominając o eksploatacji).


Błędy rozpoznania warunków posadowienia należą do głównych przyczyn awarii kanalizacji, dotyczy to także takich elementów jak studzienka rewizyjna kanalizacyjna. Mogą być one bardzo różne, przy czym dość często mamy do czynienia z sytuacją, gdy niewłaściwe wykonanie badań w okresie suchym prowadzi do błędnego określenia położenia zwierciadła wody gruntowej.

 

 Aktualnie obowiązujące normy dotyczących rewizyjnych studzienek

kanalizacyjnych:

 


Aktualne podstawowe normy odnoszące się do kanalizacyjnych studzienek rewizyjnych to:

  1. PN-EN 206. Beton. Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność;

  2. PN-EN 1917: Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, z betonu zbrojonego włóknem stalowym i żelbetowe;

  3. PN-EN13598: Systemy przewodów rurowych z tworzyw sztucznych do podziemnej bezciśnieniowej kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Nieplastyfikowany poli(chlorek winylu) (PVCU), polipropylen (PP) i polietylen (PE). Część 1: Specyfikacje kształtek pomocniczych wraz z płytkimi studzienkami inspekcyjnymi i Część 2: Specyfikacje studzienek włazowych i niewłazowych instalowanych w obszarze ruchu kołowego głęboko pod ziemią.

    Ponadto w szczególności do studzienek i rurociągów z tworzyw sztucznych odnosi się norma PN-ENV1046: Systemy z tworzyw sztucznych. Systemy do przesyłania wody i ścieków na zewnątrz konstrukcji budowli. Praktyczne zalecenia układania przewodów pod ziemią i nad ziemią. Normy tej nie można zawężać do wyrobów z tworzyw, jej zapisy są w dużym stopniu aktualne również w odniesieniu do wyrobów z innych materiałów.

 

Studzienka rewizyjna – 18 klas


W normie PN-EN 206 zdefiniowano 18 klas ekspozycji związanych z konkretnymi warunkami środowiskowymi. Do kanalizacji odnoszą się klasy ekspozycji przy agresji chemicznej, związane przede wszystkim z korozją siarczanową (pochodzącą od siarkowodoru wytrącającego się przy procesach gnilnych). Uwzględniono 3 klasy ekspozycji: środowisko chemicznie lekko agresywne (XA1), środowisko umiarkowanie agresywne (XA2) oraz silnie agresywne (XA3). Odpowiednio wymagane są minimalne klasy wytrzymałości betonu: C30/37, C30/37, CC35/45 oraz wartości maksymalne stosunku woda/cement (w/c): 0,55, 0,50, 0,45.

 

Zastrzeżono równocześnie, że przy ekspozycji XA2 i XA3 należy stosować cement odporny na siarczany (w praktyce – hutniczy). Wprawdzie w „średnich” warunkach agresywność ścieków sanitarnych nie jest zbyt duża, to jednak w dość częstych warunkach ich przetrzymania w systemie sytuacja zmienia się radykalnie. Równocześnie studzienki i komory betonowe spełniające warunki normowe są odporne na agresję ze strony podłoża gruntowego. Aktualne pozostaje pytanie, po ilu godzinach rozpoczyna się gnicie ścieków pozostających w bezruchu, a ile godzin, dni itd. trwa przepływ ścieków w nadmiernie rozbudowanych instalacjach o minimalnym obciążeniu hydraulicznym, zwłaszcza na obszarach wiejskich.

 

Do szczególnie zagrożonych należą studzienki obsługujące kanalizację na terenach o niskiej intensywności zabudowy, przewody prowadzące z punktów zlewnych, studnie rozprężne na końcach przewodów ciśnieniowych, odcinki grawitacyjne za komorą rozprężną. Ponadto bezpośrednio zagrożone są komory przepompowni ścieków (wbrew dość popularnym opiniom rozwiązanie problemu odorów nie może być traktowane jako rozwiązanie zagrożenia korozyjnego).*

 

Studzienka rewizyjna – charakterystyczne obciążenia


Obok masy własnej studzienki oddziałującej na podłoże gruntowe, która musi być zrównoważona przez odpowiednie posadowienie, występują dodatkowe charakterystyczne obciążenia (rys. 1),

 

rys. nr 1


Rys. 1. Charakterystyczne obciążenia działające na kanalizacyjną studzienkę rewizyjną:
a – zewnętrzne (w tym dynamiczne od transportu), b – siła wyporu nawodnionego podłoża,
c – od podłoża, d – dodatkowo od okresowo pęczniejącego podłoża.

do których należą:

  • obciążenia zewnętrzne działające od góry (w tym dynamiczne od transportu),
  • siła wyporu nawodnionego (zwłaszcza okresowo) podłoża,
  • obciążenie od słupa gruntu,
  • okresowo występujące obciążenie od pęczniejącego podłoża.

 

Studzienka rewizyjna – głębokość posadowienia

 

Szereg problemów wynika z posadowienia studzienki (komory przepompowni ścieków, zbiornika retencyjnego) na zbyt dużych głębokościach czy też przy zbyt wysokim poziomie zwierciadła wody gruntowej w stosunku do wymagań konkretnej konstrukcji.

 

Konstrukcja betonowej studzienki rewizyjnej, odpowiadająca aktualnym wymaganiom normowym (zgodnym z wcześniejszymi regulacjami DIN), przeznaczona jest do posadowienia na głębokościach nie większych niż 10 m*. Wymagań tych nie spełniają studzienki wykonane z kręgów łączonych na standardowe zaprawy cementowe, szczególnie z elementami murowanymi. Do ewentualnego uszczelniania betonowych studzienek rewizyjnych przeznaczone są specjalne markowe masy.

 

Znacznie bardziej skomplikowana jest sytuacja w przypadku studzienek z tworzyw sztucznych. Odnosząca się do nich norma PN-EN13598 dopuszcza głębokość ich instalowania do co najwyżej 6 m, przy czym niektórzy producenci dopuszczają większe głębokości pod warunkiem uzgodnienia warunków posadowienia z ich biurem konstrukcyjnym.

 

Cechowanie – poziomy czytelności kodowania

 

Studzienka, której wytwórca deklaruje zgodność z normą PN-EN13598 musi być odpowiednio cechowana. Wyróżnione są dwa poziomy czytelności kodowania:

  • trwałe w trakcie użytkowania,
  • czytelne co najmniej do chwili zainstalowania systemu.

    Cechowanie powinno być wykonane przez:
  • nadrukowanie lub odciśnięcie bezpośrednio na elemencie,
  • umieszczenie na etykiecie,
    w taki sposób, aby pozostało czytelne po magazynowaniu, transporcie i instalowaniu. W przypadku deklaracji producenta, że studzienka spełnia wymagania normy PN-EN13598 i przy równoczesnym braku sprecyzowania wartości, przyjmuje się, że maksymalna głębokość instalacji studzienki wynosi 6 m, natomiast maksymalna głębokość wód gruntowych powyżej dna kanału przelotowego studzienki jest równa 2 m.

 

Powyższa informacja odnosi się wyłącznie do wytrzymałości na odkształcenia konstrukcji, nie może być traktowana jako rozwiązanie problemu oddziaływania na konstrukcję sił wyporu nawodnionego podłoża. Problem wyporu może być rozwiązany jedynie przez wprowadzenie konstrukcyjnie związanego obciążnika o odpowiednio dużej masie.

 

Bardzo ważne jest to, że poszczególne wyroby konkretnego producenta mogą (niezależnie od fizycznego podobieństwa) posiadać zasadniczo różne właściwości. Również inne wyroby kubaturowe z tworzyw (komory, zbiorniki różnego przeznaczenia) mogą mieć ścisłe ograniczenia warunków posadowienia. Dotyczy to zarówno stopnia nawodnienia podłoża, jak i głębokości posadowienia. W odniesieniu do zbiorników (w tym zwłaszcza tzw. szamb) bardzo ważne jest ścisłe zachowanie określonej przez producenta maksymalnej grubości warstwy naziomu. Właściwości i wymagania poszczególnych wyrobów mogą być zasadniczo różne niezależnie od ich pozornego fizycznego podobieństwa.

 

Studzienka rewizyjna – dociążenie


Studzienki stosunkowo lekkie (z tworzyw sztucznych – termoplastów i duroplastów, komory z blach powłokowanych, czy też konstrukcje, jak również z żeliwa sferoidalnego) mogą wymagać dodatkowego dociążenia pozwalającego zrównoważyć siły wyporu nawodnionego podłoża. Szczególnym problemem jest zmienne położenie zwierciadła wody gruntowej. Do podstawowych błędów należy (rys. 2):

rys. nr 2

 

  • obciążenie studzienki od góry mogące doprowadzić do zniszczenia konstrukcji,
  • potraktowanie obciążnika jako ławy fundamentowej z podsypką piaskową.

 

Prawidłowe dociążenie powinno być zamontowane od spodu i powiązane konstrukcyjnie ze studzienką (komorą).

 

Poszczególne konstrukcje mogą tolerować pewne odstępstwa w zakresie obciążeń, ale jest to unikatowa cecha konkretnego wyrobu określonego producenta i nie może być rozciągana na inne, nawet fizycznie podobne wyroby.

 

Uwaga! Jeżeli studzienka jest od spodu zaopatrzona w komorę obciążnika, należy ją szczególnie starannie wypełnić betonem. O prawidłowym wypełnieniu świadczy przelanie się betonu przez przeciwległy króciec (rys. 3).

rys. nr 3

 

Studzienki betonowe posiadają wystarczającą masę dla zrównoważenia sił wyporu nawodnionego podłoża. Nie dotyczy to jednak sytuacji szczególnych, gdy podłoże jest nawodnione na znacznej części wysokości ok. 80-90%. Wprawdzie studzienka nie zostanie wypchnięta, jednak kręgi mogą nie posiadać wystarczającej masy do zwarcia konstrukcji. Potrzebne jest dodatkowe doszczelnienie specjalnymi markowymi masami z dodatkowym zabezpieczeniem złączy odpowiednim plastrem od strony podłoża (rys. 4).

rys. nr 4

 

 

 

Literatura:

L.-E. Janson, „Rury z tworzyw sztucznych do zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków”, Borealis i Polskie Stowarzyszenie Producentów Rur i Kształtek z Tworzyw Sztucznych, Toruń 2010; materiały Stowarzyszenia Producentów Elementów Betonowych dla Kanalizacji, Lublin;

Niemiecki zbiór reguł ATV-DVWK; wytyczna A127 P: „Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe kanałów i przewodów kanalizacyjnych”, ATV-DVWK Hennef (edycja polskojęzyczna, wyd. Seidel-Przywecki 2000).

Entwurf und Bau von Kanalisationen und Abwasserpumpwerken ATV Handbuch. Red. F. Adamczyk. Ernst und Sohn Verlag, München 1982; Bau und Betrieb der Kanalisation. red. S.H. Pfeiff. ATV Handbuch. Ernst und Sohn Verlag, Berlin 1995).


Link:

www.instalator.pl

Poniżej prezentujemy artykuł na temat węzłów wodociągowych.

 

Mgr inż. Adam Masłowski we współpracy z firmą Hawle prezentują 10 wariantów rozwiązania węzłów wodociągowych dla różnych materiałów i przy montażu różnego rodzaju armatury.

Polecamy stronę autora: www.poradnik projektanta.pl

Przykładowe rozwiązania znajdziecie pod adresem: https://poradnikprojektanta.pl/10-typowych-wezlow-wodociagowych/

Wspierają nas:

LEMTER       KELVIN  METALPLAST  MESCO  AMIBLU AERECO  AMARGO   
NUEVA TERRAIN   STEINZEUG-KERAMO
 UPONOR GRUNDFOS
 
  KESSEL     
UNIWERSAL   RADPOL   

Współpracujemy z:

16,2,0,80,1
25,600,60,1,1500,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,1,1,1,2,31,13,4,2,1,0,17,0,0

Odwiedziło nas:

285428
DzisiajDzisiaj1306
WczorajWczoraj1021
W tym tygodniuW tym tygodniu5143
W tym miesiącuW tym miesiącu18502
WszystkichWszystkich2854283