KALENDARIUM PRAWNE - CZERWIEC LIPIEC 2018
6.06.2018 |
Obwieszczenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 kwietnia 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz.U. z 2018 r. poz. 963)
|
21.06.2018 |
|
|
|
4.07.2018 |
|
XIV EDYCJA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
POSTĘP TECHNICZNY W WODOCIĄGACH I KANALIZACJI
Zakład Wodociagów i Kanalizacji Instytutu Inżynierii Wody i Ścieków na Wydziale Inżynierii i Energetyki Politechniki Śląskiej organizuje studia podyplomowe w tematyce:
POSTĘP TECHNICZNY W WODOCIĄGACH I KANALIZACJI.
Szczegółowe informacje na stronie:
04 lipca br Sejm zajmie się nowelizacją Prawa wodnego, aktu obowiązującego w całości dopiero od stycznia.
To już jego trzecia – i do tej pory największa – nowelizacja.
Nowelizacja ma obniżyć rygory formalne związane z postępowaniami administracyjnymi, ułatwić pobieranie opłat za usługi wodne i rozstrzygnąć liczne wątpliwości interpretacyjne.
W kwietniu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk nazwał Prawo wodne „dyskusyjnym lub kontrowersyjnym w wielu przypadkach” i zapowiedział jego szybką naprawę.
Kilkanaście dni później na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się pierwszy projekt nowelizacji. Wzbudził on wiele wątpliwości, bowiem pominięty został np. etap konsultacji branżowych.
Kolejna wersja nowelizacji pojawiła się pod koniec maja. Przewiduje ona m.in.:
-zlikwidowanie obowiązków związanych z ogłaszaniem w prasie lokalnej informacji o wszczęciu postępowań w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego,
-umożliwienie podmiotom, które mają zawarte umowy z Wodami Polskimi kontynuacji umów bez konieczności przeprowadzania przetargu,
-zakaz wprowadzania wód opadowych do wód podziemnych oraz wprowadzania wód opadowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe do urządzeń wodnych,
-do końca 2020 r. podmioty korzystające z usług wodnych będą składać Wodom Polskim oświadczenia, na podstawie których będą ustalane opłaty za usługi wodne,
-opłaty za usługi wodne nie będą wnoszone, jeżeli jej wysokość ustalona przez Wody Polskie albo wójta, burmistrza lub prezydenta miasta nie przekroczy 20 zł,
-w stosunku do poprzedniej wersji nowelizacji zrezygnowano z pomysłu powszechnego opomiarowania ścieków.
Znowelizowana ustawa ma wejść w życie w większości zapisów po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Szerzej na temat nowelizacji Prawa wodnego w artykule mec. Joanny Kostrzewskiej z Kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners „Prawo wodne do zmiany” na łamach najnowszego numeru miesięcznika „Wodociągi-Kanalizacja”.
informacja ze strony:
Michał Kurtyka został wiceministrem środowiska
Dotychczasowy wiceminister energii Michał Kurtyka został w środę powołany przez premiera Mateusza Morawieckiego na wiceministra środowiska. Nominację wręczył Henryk Kowalczyk, szef resortu.
Michał Kurtyka przed objęciem stanowiska w Ministerstwie Środowiska pełnił funkcję wiceministra w resorcie energii.
W kwietniu został mianowany pełnomocnikiem ds. prezydencji szczytu klimatycznego COP24, który zorganizowany zostanie w Polsce, w Katowicach.
Wręczenie nominacji na stanowisko wiceministra środowiska odbyło się w siedzibie resortu. Nominację przekazał minister Henryk Kowalczyk.
Nowy wiceminister środowiska w resorcie energii odpowiadał za rozwój technologiczny oraz innowacje w sektorze energii, realizację polityki klimatycznej i energetycznej w sektorze paliwowo-gazowym, prowadzenie relacji międzynarodowych z państwami oraz organizacjami międzynarodowymi.
Do jego obowiązków należało również nadzorowanie udziału państwa w największych polskich przedsiębiorstwach energetycznych w sektorze naftowym i gazowym, takich jak Orlen, Lotos i PGNiG. Był pomysłodawcą „Planu Rozwoju Elektromobilności”, a następnie pilotował tworzenie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Michał Kurtyka ukończył Ecole Polytechnique we Francji, był też stypendystą amerykańskiego National Institute of Standards and Technologies. Specjalizuje się w ekonomii. W Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej w zespole odpowiedzialnym za prowadzenie negocjacji akcesyjnych z Unią Europejską odpowiadał za obszar energetyki oraz transportu.
Kurtyka jest też autorem rządowego programu rozwoju elektromobilności w Polsce opisanego wspólnie z prof. Leszkiem Jesieniem po raz pierwszy jako koncepcja w książce „New Electricity and New Cars”.
za portalem:
https://portalkomunalny.pl/michal-kurtyka-zostal-wiceministrem-srodowiska-376888/
Zapraszamy do zapoznania się z artykułem w "Rynek Instalacyjny 5/2017":
Wykorzystanie wody deszczowej w instalacjach sanitarnych budynków
pod redakcją: dr inż. Agnieszka Ludwińska, dr inż. Joanna Paduchowska
Analiza zużycia wody na cele bytowo-gospodarcze wykazuje, że wodą deszczową można zastąpić około połowę wody pitnej. Pozwala to znacząco ograniczyć zużycie wody pitnej, a jednocześnie zredukować ilość ścieków odprowadzanych do kanalizacji.
Ze względu na malejące zasoby wody pitnej na świecie i rosnące na nią zapotrzebowanie celowe jest stosowanie rozwiązań mających na celu jej racjonalne użytkowanie i ograniczających zużycie. Problematyka oszczędzania wody pitnej łączy aspekt ochrony środowiska i ma wymiar ekonomiczny, z pewnością dobitniej przemawiający do jej odbiorców. Dlatego w instalacjach sanitarnych budynków powinny być stosowane rozwiązania pozwalające na ograniczenie zużycia wody wodociągowej.
Zużycie wody w gospodarstwach domowych zależy głównie od standardu wyposażenia pomieszczeń w przybory i urządzenia sanitarne oraz nawyków higienicznych użytkowników instalacji. W Polsce obserwuje się zmniejszenie średniego dobowego zużycia wody przez jedną osobę – obecnie wynosi ono przeciętnie 95 dm3, podczas gdy jeszcze kilka lat temu było to nawet 160 dm3 [1, 2].
Jednak to zmniejszenie zużycia tylko w niewielkim stopniu wiąże się z koniecznością ochrony środowiska. Przede wszystkim względy ekonomiczne związane ze wzrostem cen wody i opomiarowaniem jej zużycia w gospodarstwach domowych wpłynęły na zmianę nawyków użytkowników instalacji wodociągowych [1].
Zmniejszenie zużycia wody wynika z jej ceny, ale także ze stosowania wodooszczędnych przyborów sanitarnych, tj. pralki czy zmywarki, baterii z perlatorami i ogranicznikami wypływu oraz wyposażonych w podwójne przyciski płuczek zbiornikowych do misek ustępowych o mniejszych pojemnościach wody (maksymalna pojemność zbiornika wody zgodnie z dyrektywą UE [3] wynosi obecnie 6 l).
W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywają także kompleksowe rozwiązania pozwalające na racjonalne zużycie wody pitnej. Są to instalacje dualne polegające na wykorzystaniu wody deszczowej czy ścieków szarych.
Przy stosowaniu tego typu rozwiązań należy się liczyć z dodatkowymi kosztami związanymi z zakupem elementów tych systemów i montażem dodatkowych instalacji w budynku.
Trzeba jednak położyć także nacisk na aspekt ekologiczny wynikający ze zmniejszenia zużycia wody pitnej, który musi nieść za sobą dodatkowe nakłady finansowe. Przed podjęciem decyzji o zastosowaniu instalacji dualnej w budynku należy przeprowadzić analizę finansową przedsięwzięcia, ale ostateczna decyzja nie powinna bazować wyłącznie na jej wynikach.
Zapotrzebowanie na wodę w instalacjach wodociągowych i możliwości wykorzystania wody deszczowej
Strukturę zużycia wody na potrzeby bytowo-gospodarcze w budynku mieszkalnym przedstawiono na rys. 1 [4].
Z kolei rys. 2 [5] pokazuje zużycie wody w gospodarstwie domowym z podziałem na poszczególne przybory sanitarne.
Tylko część z przedstawionych na rysunkach potrzeb bytowo-gospodarczych wymaga zasilania wodą pitną spełniającą wymagania rozporządzenia w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi [6].
Wodę służącą do prania, sprzątania czy spłukiwania misek ustępowych lub pisuarów z powodzeniem można zastąpić wodą deszczową lub szarą.
Dzięki zastosowaniu instalacji dualnej można zmniejszyć zapotrzebowanie na wodę pitną o około połowę.
Wykorzystanie wody deszczowej do tych celów ma szereg zalet, do których oprócz zmniejszenia zużycia wody wodociągowej zaliczyć można także mniejsze zużycie środków piorących ze względu na niską twardość wody deszczowej czy też uniknięcie opłat za odprowadzenie niewykorzystanej wody deszczowej do kanalizacji.
Woda deszczowa to woda pochodzenia naturalnego powstająca wskutek opadów atmosferycznych. Jej jakość zależy od powierzchni, z której jest zbierana, a także od stanu czystości powietrza atmosferycznego (zawartości sadzy, pyłów przemysłowych czy pyłków roślin w powietrzu).
Wody deszczowe spłukują różnego typu substancje z powierzchni, po których spływają, np. z terenów stacji benzynowych czy z dróg asfaltowych. Stają się wtedy ściekiem zawierającym substancje ropopochodne, jony metali ciężkich i wiele innych niebezpiecznych substancji [1].
Wody deszczowe stanowią poważny problem w miastach i na terenach o gęstej zabudowie. Dlatego duży nacisk kładzie się na projektowanie systemów zrównoważonego gospodarowania wodami opadowymi, pozwalających na ich zagospodarowanie w miejscu powstania [7].
Schematy i bibliografia: http://www.rynekinstalacyjny.pl/artykul/id4229,wykorzystanie-wody-deszczowej-w-instalacjach-sanitarnych-budynkow
LEMTER KELVIN METALPLAST MESCO AMIBLU AERECO AMARGO
NUEVA TERRAIN STEINZEUG-KERAMO UPONOR GRUNDFOS KESSEL
UNIWERSAL RADPOL
KONTAKT
Copyright © Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Made by Electronics