Kalendarium prawne
- czerwiec, lipiec, sierpień 2018
29.06.2018 |
Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 13 czerwca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1233) |
12.07.2018 |
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 lipca 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz.U. z 2018 r. poz. 1345) |
14.07.2018 |
Ustawa z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 1276) W ustawie o odnawialnych źródłach energii wprowadzono zmiany w tzw. słowniczku pojęć. Przede wszystkim zmienione zostały definicje mikroinstalacji oraz małej instalacji. W przypadku mikroinstalacji zwiększono jej maksymalną moc z 40 KW do poziomu 50 KW. Natomiast małą instalacją będzie źródło o mocy większej niż 50 KW i mniejszej niż 500 KW. Do ustawy dodano definicję biomasy pochodzenia rolniczego, biowęgla, toryfikatu, stałej ceny zakupu oraz modernizacji. Nowe regulacje modyfikują zasady funkcjonowania systemu aukcyjnego, m.in. wprowadzone zostały nowe „koszyki aukcyjne”. Ponadto nowelizacja wdraża zmieniony system wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej w małych instalacjach i mikroinstalacjach dla wybranych źródeł energii, w postaci taryf feed-in-tariff i feed-in-premium. System ten zakłada zakup energii po gwarantowanej cenie. Zlikwidowano również zbędne elementy zawarte w oświadczeniach składanych przez wytwórców energii w instalacjach OZE. |
Z kolei do ważnych zmian w ustawie – Prawo budowlane należy zaliczyć przywrócenie brzmienia definicji budowli obowiązującej przed dniem wejścia w życie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, a więc wyróżniającej części budowlane elektrowni wiatrowych. Doprecyzowano również brzmienie art. 29 ust. 2 pkt 16 ustawy, wskazując, że zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę dotyczy między innymi urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW oraz mikroinstalacji biogazu rolniczego. | |
weszło w życie |
Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie metody kalkulacji kosztów cyklu życia budynków oraz sposobu przedstawiania informacji o tych kosztach (Dz.U. 2018 r. poz. 1357) |
|
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 czerwca 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1380) |
2.08.2018 |
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 czerwca 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1474) |
Aneta Malan-Wijata
Za portalem: http://www.inzynierbudownictwa.pl
Informacja o zmianach w przepisach prawnych wprowadzonych
w okresie czerwiec – sierpień 2018r
1. 22.08.2018r. wprowadzono zmianę Prawa budowlanego (Dz.U.2018.1202)
wersja ta będzie obowiązywała do 12.02.2019r. ( tekst jednolity)
Tekst: https://www.prawo.pl/akty/dz-u-2018-1202-t-j,16796118.html
2. Wprowadzono zmiany w ustawie: ”Ułatwienia w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących”
Art. 44 wprowadza zmiany do ustawy Prawo budowlane:
Dz.U.2018.1496 art. 44 pkt 1 lit. a, art. 44 pkt 1 lit. b, art. 44 pkt 2, art. 44 pkt 3 lit. a, art. 44 pkt 3 lit. b, art. 44 pkt 4 lit. a, art. 44 pkt 4 lit. b, art. 44 pkt 4 lit. c, art. 44 pkt 5
3. 14 lipca 2018r. zmieniła się ustawa o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw.
Dz.U.2018.1276 art. 2 pkt 2, art. 2 pkt 3, art. 2 pkt 4, art. 2 pkt 5
4. 23.08.2018r. ogłoszono Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 20 lipca 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o ochronie przyrody. (Dz.U.2018.1614)
Zachęcamy do zapoznania się z zawartością portalu www.prawo.pl utwporzonego przez firmę WOLTERS KLUWER.
Mozna tam znaleźć wiele ciekawych artykułów oraz uzyskać szybki dostęp do aktualnych aktów prawnych.
We wrześniu rozpoczynamy kolejny cykl szkoleń branżowych.
20 września zapraszamy na szkolenie, na którym omawiane będą wprowadzone w sierpniu bieżącego roku zmiany w Prawie budowlanym oraz zmienione procedury Prawa budowlanego obowiązujące uczestników procesu budowlanego po zmianach przepisów Kodeksu Postepowania Administracyjnego.
Szkolenie prowadził będzie mgr inż. arch. Adam Wolny- Kierownik Oddziału ds. Administracji Architektoniczno-Budowlanej II Instancji Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach.
26 września zapraszamy na szkolenie, na którym bardzo szczegółowo omówione zostaną stosowane i zalecane obecnie wykonanwcom technologie i materiały przydatne w wykonaniu instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych.
Omówione będą instalacje ciepłej i zimnej wody, kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej.
Szkolenie poprowadzi nasz specjalista w dziedzinie instalacji - dr inż. Florain Piechurski, pracownik Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej.
Przewidujemy również udział firm specjalistycznych, które zaprezentują nowości i najciekawsze stosowane obecnie rozwiązania techniczne.
Szczegółowe informacje w dziale "Szkolenia i wyjazdy/szkolenia seminaryjne".
Przedstawiamy poniżej fragment wywiadu Kaliny Olejniczak z Mikołajem Maślińskim, prawnikiem z Kancelarii SMM Legal, który bardzo pozytywnie zaprezentował się w naszym oddziale PZITS jako prelegent referujący bardzo obszernie zmiany w Prawie wodnym. W tym półroczu, również będziemy mieli zaszczyt gościć mecenasa na kolejnym szkoleniu.
Zawyżenie wysokości opłaty stałej przez Wody Polskie jest niezgodne z prawem – tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku. Czy zatem opłaty stałe za pobór wód i odprowadzanie ścieków będą niższe w 2019 roku?
Po wejściu w życie nowego Prawa wodnego PGW Wody Polskie ustalają wysokość i pobierają tzw. opłaty za usługi wodne.
W przeciwieństwie do opłat za korzystanie ze środowiska, nowe opłaty występują w dwóch formach: opłaty stałej (zasobowej lub abonamentowej) oraz opłaty zmiennej, która uzależniona jest od faktycznych poborów wody.
W praktyce naliczanie opłat za usługi wodne budzi wiele wątpliwości prawnych. Przejawem tego są dwa wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie opłat stałych.
K.Olejniczak: Czy wyrok Wojewódzki Sądu Administracyjnego w Gdańska zasługuje na miano „precedensu”?
M.Maśliński: Myślę, że w potoczonym znaczeniu tego pojęcia tak. Głównie z tego względu, że dotyczy kwestii nierozpatrywanej wcześniej przez sąd i na pewno będzie w istotny sposób wpływał na dalszą wykładnię przepisów nowego Prawa wodnego. Musimy jednak pamiętać, że polski system prawny wywodzi się z kultury „civil law”, a więc co do zasady wyroki sądów nie mają mocy wiążącej w innych sprawach. Innymi słowy, orzeczenia sądowe nie są w Polsce źródłem prawa. Taka cecha wyroków jest charakterystyczna dla anglosaskich systemów prawnych zwanych przez prawników porządkami „common law”.
Dlaczego zatem rozstrzygnięcia WSA w Gdańsku jest tak istotne?
Przede wszystkim z uwagi na przedmiot, którego dotyczyły. Są to jedne z pierwszych wyroków, które dotyczyły opłat za usługi wodne, a dokładnie opłaty stałej. Sąd nie tylko odniósł się merytorycznie do spornej kwestii, ale dodatkowo przygotował solidne uzasadnienie. Wprawdzie wyroki nie są jeszcze prawomocne, aczkolwiek podniesioną w nich argumentacja uznać należy za przekonującą.
Z uzasadnienia wyroku wynika jednoznacznie, że Dyrektor Zarządu Zlewni PGW Wody Polskie zawyżył wysokość opłaty stałej za pobór wód podziemnych. Czy mógłby Pan wyjaśnić na czym polegało naruszenie prawa?
Zgodnie z nowym Prawem wodnym wysokość opłaty stałej za pobór wód podziemnych stanowi iloczyn trzech wartości: jednostkowej stawkę opłaty, czasu wyrażonego w dniach i maksymalnej ilość pobieranej wody w m3/s. Pierwszy element, czyli stawka opłaty, jest określona w rozporządzeniu i dla wód podziemnych wynosi 500 zł. Czas wyrażony w dniach, to po prostu liczba dni w danym roku. Co do zasady jest to zatem 365 dni, oczywiście poza latami przestępnymi. Trzecia wartość, która jest potrzebna do obliczenia opłaty stałej, wynika z pozwolenia wodnoprawnego lub pozwolenia zintegrowanego. Problem polega na tym, że w wydanych na podstawie Prawa wodnego z 2001 r. pozwoleniach określano zwykle maksymalne wskaźniki poboru wód podziemnych w trojaki sposób: godzinowo, średniodobowo i rocznie.
Brakuje zatem określenia w m3/s.
Dokładnie tak. Wyliczenie m3/s nie jest specjalnie trudne i nawet prawnicy sobie z tym radzą. Wystarczy podzielić wartość podaną w m3/h przez liczbę sekund w jednej godzinie i uzyskujemy wynik w m3/s. Podobnie dla wskaźników dobowych i rocznych.
No dobrze, ale których z tych wskaźników należy wybrać do obliczeń?
Tu dochodzimy do istoty sporu, który badał sąd. Przepisy nowego Prawa wodnego nie określają tej kwestii w sposób jednoznaczny. Wody Polskie, zgodnie z wcześniejszym stanowiskiem resortu Środowiska, wybierały wskaźnik odnoszący się do limitów godzinowych. Jest to rozwiązanie niezwykle niekorzystne dla podmiotów korzystających z zasobów wodnych. Proszę zwrócić uwagę, że jeżeli pomnożymy godzinowy pobór wody przez liczbę godzin w roku to uzyskamy zwykle znacznie wyższy dopuszczalny poziom niż ten wskazany w pozwoleniu wodnoprawnym!
Skąd taka różnica, czy te wartości nie powinny być równe?
Niekoniecznie, proszę zwrócić uwagę, że przedsiębiorstwa wod-kan dostarczają wodę na różne cele, w tym np. przeciwpożarowe. Zdarza się zatem z uwagi na pożar lub inne wyjątkowe zdarzenie, że godzinowy pobór wody osiąga szczytowe poziomy godzinowe z pozwolenia wodnoprawnego, ale takie zapotrzebowanie na wodę ma charakter incydentalny. Gdyby nie zagwarantować tych dużych przepływów, które mają charakter incydentalny, przedsiębiorstwa wod-kan miałyby ograniczone możliwości dostarczania dużej ilości wody w sytuacjach kryzysowych. Stąd też te różnice w dopuszczalnym poborze rocznym i godzinowym.
A jak to wszystko ma się do opłaty stałej?
Jeżeli za podstawę obliczenia opłaty stałej przyjmiemy dopuszczalny pobór godzinowy to osiągniemy znacznie wyższą wartość w m3/s niż dla dopuszczalnego poboru rocznego. Przykładowo, dla ujęcia dla którego maksymalny pobór godzinowy wynosi 200 m3/h, a maksymalny pobór roczny 780 000 m3/rok opłata stała może wynieść odpowiednio 10 139 zł w przypadku przyjęcia jako podstawę do wyliczenia opłaty m3/h lub zaledwie 4 514 zł jeżeli do obliczeń przyjmiemy dopuszczalny pobór roczny.
Jeżeli dobrze rozumiem, to zastosowanie wskaźnika określonego dla zużycia godzinowego daje opłatę ponad dwa razy wyższą niż dla maksymalnego zużycia rocznego!
Dokładnie tak. Mimo to Wody Polskie konsekwentnie naliczały opłaty według tej stawki, z czym część przedsiębiorców się nie godziła. Proszę zwrócić uwagę, że w skali jednego przedsiębiorstwa wod-kan mowa tutaj o kwotach wahających się od kilku do nawet kilkuset tysiącach złotych w skali roku. Wyroki WSA w Gdańsku stanowią zatem zwieńczenie sporów prowadzonych przez jeden z podmiotów pobierających wodę podziemną.
Z pewnością nie było łatwo. Jak swoje rozstrzygnięcie uzasadnił sąd?
Uzasadnienie jest dość obszerne i nie chciałbym tutaj wchodzić w szczegóły. Wydaje mi się jednak, że kluczowy argument opierał się na zasadzie in dubio pro libertate wyrażonej w art. 7a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. Powyższa zasada wyraża obowiązek rozstrzygania wątpliwości prawnych na korzyść strony, chyba że sprzeciwiają się temu sporne interesy stron albo interesy osób trzecich, na które wynik postępowania ma bezpośredni wpływ.
W ocenie WSA w Gdańsku takie właśnie okoliczności występują przy obliczaniu opłaty stałej za pobór wód. W związku z tym organ wykorzystując do ustalenia opłaty stałej za pobór wód maksymalny godzinowy wskaźnik tego poboru przewidziany w pozwoleniu wodnoprawnym – mimo, że nie wynika to bezpośrednio z przepisów nowego Prawa wodnego – nie rozstrzygnął wątpliwości interpretacyjnych na korzyść strony zobowiązanej do wniesienia opłaty. Tym samym w ocenie Sądu Dyrektor Zarządu Zlewni przyjął wynik nieodzwierciedlający kosztów rzeczywistego, dopuszczalnego dla strony leganie poboru wód w skali roku.
Można zatem powiedzieć, że WSA w Gdańsku opowiedział się za stosowaniem niższych opłat.
Jak najbardziej.
Czy zatem podmioty, które są obowiązane uiszczać opłaty za usługi wodne mogą coś zrobić w podobnych sprawach?
To zależy kiedy otrzymały informacje w sprawie opłat za usługi wodne. Proszę pamiętać, że podmiotom korzystającym z opłat za usługi wodne przysługuje reklamacja. W przypadku jej nieuwzględnienia przez Wody Polskie można złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Oczywiście się również dostępne inne środki prawne, ale to zależy od konkretnej sprawy.
Myśli Pan, że w 2019 r. Wody Polskie będą przysyłały informacje uwzględniające rozstrzygnięcie WSA w Gdańsku?
Do tego czasu może się wiele wydarzyć. W lipcu 2018 r. mieliśmy kolejną nowelizacją Prawa wodnego. Być może ktoś zauważy tę lukę prawną i postanowi doprecyzować przepisy także w tym zakresie. Na pewno jednak wyroki WSA w Gdańsku mogą stanowić silne oręże w bataliach sądowych.
Szerzej na temat wyroków WSA w Gdańsku już niedługo we wrześniowym numerze miesięcznika „Wodociągi-Kanalizacja”.
Zachęcamy do zapoznania się z szerszym materiałem.
w oparcie o portal: www.portalkomunalny.pl
Nowe kursy kosztorysowania - Norma PRO
Koleżanki i koledzy, oddział katowicki PZITS, na wniosek naszych członków, organizuje wraz z firmą PartnerSoft - KURS obsługi programów NORMA z podstawami kosztorysowania.
Przewidujemy szkolenie dla początkujących i dla średniozaawansowanych.
Prowadzenie działalności budowlanej, prawidłowe przygotowanie i realizacji inwestycji nierozerwalnie powiązania jest z przygotowaniem przedmiarów, kosztorysów ofertowych i powykonawczych. Umiejętność sporządzenia dobrego kosztorysu wiąże się z posiadaniem szerokiej wiedzy na temat technologii wykonywania robót, zużycia materiałów, zastosowania sprzętu i oceny ryzyka.
Uczestnictwo w naszym kursie ułatwi opanowanie podstaw kosztorysowania oraz umiejętność zastosowania nowoczesnego oprogramowania.
Kosztorysowanie z NORMA PRO lub NORMA EXPERT kierowane jest dla absolwentów szkolenia podstawowego oraz dla samouków chcących doskonalić swoje umiejętności oraz poznać nowe możliwości oprogramowania.
Zakres podstawowy daje umiejętności w obszarze podstawowego zastosowania programu tj: wyszukiwania, wprowadzania zakresu robót, przedmiarowania, wyceny, sprawdzenia, aż po drukowanie.
Zakres szkolenia podstawowego:
• cel, przeznaczenie, typy kosztorysów w tym przepisy dot. kosztorysów inwestorskich w ZP,
• forma i zawartość dokumentacji kosztorysowej,
• metody kalkulacji cen kosztorysowych: metoda uproszczona, metoda szczegółowa,
• koszty bezpośrednie oraz pośrednie ujmowane w kalkulacjach kosztorysowych,
• podstawowe definicje: nakład, norma, koszty bezpośrednie, narzuty, roboty proste, scalone, podstawowe, analiza indywidualna, metody interpolacji oraz ekstrapolacji,
• podstawy normatywne: wykaz katalogów nakładów rzeczowych, budowa katalogu,
• źródła cen robót, RMS – przykłady baz na różnych poziomach agregacji ceny.
Obsługa programu.
• Warunki licencji, aktualizacja programu, bazy KNR, cenników RMS itp.,
• Prezentacja i porównanie wersji PRO a STD2 i EXPERT,
• Oswojenie się z klasycznym interface PRO a nowoczesnym STD2/EXPERT - wybór wersji,
• Przygotowanie programu – ustawienia domyślne użytkownika,
• Opcje programu a kosztorysu, zarządzanie widokami, omówienie narzędzi oraz menu,
• Spersonalizowanie bazy katalogów (KNR i innych) pod potrzeby użytkownika.
• Wyszukiwanie i wprowadzanie pozycji kosztorysowych tj:
- pozycje typowe - katalogowe,
- edycja pozycji katalogowych oraz jej nakładów RMS oraz zastosowanie analizy indywidualnej,
- pozycje nie katalogowe: kalkulacja własna, pozycje uproszczone i szczegółowe,
• Wycena nakładów wg cen własnych.
• Importy cenników nakładów RMS oraz cenników robót.
• Wycena nakładów w oparciu o cennik RMS (Intercenbud i Sekocenbud).
• Narzuty: edycja, dodawanie, usuwanie, narzuty procentowe, wartościowe.
• Narzędzia przedmiarowania – obliczenie pomocnicze, sumy częściowe, odwołania, stałe.
• Samodzielne sporządzenie przykładowej kalkulacji.
• Wydruki zestawy, szablon oraz przygotowanie danych do wydruku.
Uczestnik kursu otrzymuje:
• Wydrukowany autorski skrypt
• Wersja edukacyjna NORMA – do dalszej samodzielnej nauki w domu.
• Materiały: przepisy, przykłady itd. w wersji elektronicznej.
• Bezpłatny hot-line dla uczestnika po zakończeniu szkolenia ( 3 m-ce).
Zakres szkolenia dla średniozaawansowanych:
Opanowanie umiejętności elastycznej edycji danych, dopasowywania kosztów, narzutów, łączenia, porównywania, sprawdzania poprawności kalkulacji Poznasz NOWE możliwości np. Importy przedmiarów i kosztorysów z PDF, i skanów
1. Powtórzenie w zakresie podstawowej obsługi programu:
• Wyszukiwanie i wprowadzanie pozycji kosztorysowych
• Wycena nakładów w oparciu o cennik RMS (Intercenbud i Sekocenbud).
• Narzuty: edycja, dodawanie, usuwanie, narzuty procentowe, wartościowe.
• Narzędzia przedmiarowania
• Wydruki zestawy, szablon oraz przygotowanie danych do wydruku.
2. Pozycje scalone – budowa, zastosowanie.
Sprawdzanie, porównywanie kosztorysów.
3. Sprawdzanie norm, nakładów, narzutów z zastosowaniem programu.
4. Sprawdzanie cen nakładów w oparciu o ceny wg cenników Sekocenbud oraz Intercenbud.
5. Porównywanie kosztorysów.
6. Zastosowanie rejestracji zmian w sprawdzaniu i porównywaniu danych.
7. Rusztowanie, deskowanie (opcjonalnie) lub inne obszary zgłoszone przez uczestników.
8. Import PDF (książki przedmiaru, kosztorysów) z edytowalnych oraz zeskanowanych.
9. Sprawdzanie zaimportowanych danych, przekształcanie ich w kosztorys.
10. Łączenie kosztorysów.
11. Zastosowanie współczynników norm. współczynników cen, rabatowanie.
12. Aktualizowanie cen oraz dopasowanie cen nakładów do budżetu.
13. Różnicowanie stawek robocizny oraz narzutów w działach/pozycjach kosztorysu.
14. Narzut koszty zakupu ( transport), różne stawki i metody naliczania oraz pozycje transport
15. Rozwiazywanie problemów zgłoszonych przez uczestników.
Uczestnik kursu otrzymuje:
• Wydrukowany autorski skrypt
• Wersja edukacyjna NORMA – do dalszej samodzielnej nauki w domu.
• Materiały: przepisy, przykłady itd. w wersji elektronicznej.
• Bezpłatny hot-line dla uczestnika po zakończeniu szkolenia ( 3 m-ce).
Koszt warsztatów:
– kurs kosztorysowania I stopnia – 960,00 zł/ osobę,
– dla członków Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa – 800,00 zł/ osobę,
– kurs kosztorysowania II stopnia – 700,00 zł/ osobę
– dla członków Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa – 540,00 zł/ osobę,
W przypadku uczestnictwa w I i II stopniu Kursu kosztorysowania NORMA - udzielany jest rabat w wysokości 10%.
LEMTER KELVIN METALPLAST MESCO AMIBLU AERECO AMARGO
NUEVA TERRAIN STEINZEUG-KERAMO UPONOR GRUNDFOS KESSEL
UNIWERSAL RADPOL
KONTAKT
Copyright © Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Made by Electronics